Negotia mener at konsentrasjonen av markedsmakt i dagligvarebransjen må reduseres. Fra venstre: Lars Einar Ingvaldsen (hovedtillitsvalgt Coca-Cola), forbundsleder Monica A. Paulsen og spesialrådgiver Nina Møglestue.

Høringsinnspill om konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen

Negotia deltok tirsdag i digitalt høringsmøte og ga konkrete innspill til stortingsmeldingen om konkurranse i dagligvaremarkedet.

I dagens situasjon kontrollerer tre store kjeder 96 prosent av matmarkedet i Norge. Grepene disse gjør får konsekvenser for hele bransjen – fra produsentledd til forbrukere.

I juni la regjeringen fram stortingsmeldingen "Dagligvare og konkurranse – kampen om kundene". Her foreslås en rekke tiltak som skal styrke konkurransen og stimulere til bredere vareutvalg og lavere priser for forbrukerne.

Negotia har i lengre tid vært opptatt av de uheldige virkningene av maktkonsentrasjonen i bransjen, blant annet uforutsigbarheten det fører til for både virksomheter og ansatte.

- Negotia mener det er behov for strengere tilsyn i dagligvarebransjen. Det omfatter alle nivåer i næringskjeden. Konkurransetilsynets arbeid må prioriteres og gis tilstrekkelige ressurser, slik at konsentrasjon av markedsmakt reduseres, sier forbundsleder Monica A. Paulsen.

Se Negotias innlegg i det digitale høringsmøtet (opptak/foto: Stortinget)

Hei, jeg heter Nora. Hva kan jeg hjelpe med?
Personvernerklæring Informasjonskapsler Endre dine samtykker