- Stabile ansatte med høy kompetanse vil være mer verdiøkende for Telenor enn å satse på innleie og utsetting av tjenester, sier konserntillitsvalgt Roger Rønning. Her med hovedtillitsvalgt Hege Karita Ottesen ved hovedkontoret på Fornebu. Foto: Terje Bergersen.

- Feil av Telenor å legge ned i Harstad

Nedleggelsen av Telenors kundesenter i Harstad innebærer at over 80 ansatte mister jobben. – Feil strategi av selskapet, sier konserntillitsvalgt Roger Rønning.

Tirsdag ettermiddag besluttet Telenor Norge AS å legge ned kundeservicesenteret i Harstad. Over 80 ansatte sendes på dør og Telenors tilstedeværelse med kundesenter i Nord-Norge er en saga blott.

- Selskapet mister høy kompetanse

Konserntillitsvalgt for Negotia, Roger Rønning, mener det er feil strategi av Telenor å legge ned kundeservicelokasjoner.

- De ansatte har erfaring som kan bidra til salg av produkter i hele Telenors portefølje. Selv om samtaletrafikken til kundeservice synker, er det fortsatt mange kunder som ønsker den personlige kontakten det innebærer å snakke med kompetente medarbeidere.

Rønning mener stabile ansatte med høy kompetanse vil være mer verdiøkende for Telenor enn å satse på innleie og utsetting av tjenester.

- Vi har lenge påpekt at bedriften må gjøre mer for å utvikle den eksisterende kompetansen som finnes hos de ansatte. Senest i fjor opplevde vi nedbemanninger som nokså raskt ble etterfulgt av nyansettelser. At bedriften kvitter seg med eksisterende kompetanse og henter inn ny nærmest i samme åndedrag, er ikke holdbart, sier Rønning og legger til:

- Etter påtrykk fra fagforeningene vil ansatte i Telenor heretter ha krav på at 40 timer av arbeidstiden i året brukes på kompetanseutvikling.

- Vedtaket er fattet på sviktende økonomisk grunnlag

Negotia-leder Arnfinn Korsmo beklager nedleggelsen på det sterkeste.

– Negotia beklager dette sterkt. På et tidspunkt hvor Telenor har rekordoverskudd, fattes et vedtak vi mener er på sviktende økonomisk grunnlag. Vi har blant annet påvist at kostnader kan kuttes dersom man tar inn kundeserviceoppgaver som utføres av eksterne leverandører og slutter med innleid arbeidskraft, sier Korsmo.

Forbundslederen mener det grunnlag for lønnsom drift i Harstad ved å ta inn kundeservice Canal Digital Kabel fra ekstern leverandør.

- Realiteten er at Telenor kan ta tilbake arbeidsoppgaver som i dag utføres av ekstern leverandør, og arbeidsoppgaver som kjøpes av eksterne leverandører. I tillegg kan selskapet slutte med innleid arbeidskraft som i dag utgjør mange stillinger, og det kan jobbes videre med teknologiutvikling, systemer, prosesser og rutiner for å få ned kostnader, sier Korsmo.

- Forsømmer samfunnsansvaret

Negotias forbundsleder mener Telenor forsømmer sitt samfunnsansvar ved å forlate Nord-Norge

- Negotia tror ikke mange skjønner alvoret i at Telenor forlater Nord-Norge. Når en hjørnesteinsbedrift forsvinner i distrikts-Norge rammer det adskillig hardere enn i sentrale strøk. I denne saken mener vi Telenor-styret grovt forsømmer samfunnsansvaret selskapet har, sier forbundsleder Arnfinn Korsmo.

Hei, jeg heter Nora. Hva kan jeg hjelpe med?
Personvernerklæring Informasjonskapsler Endre dine samtykker