Forberedelser til lønnssamtalen
Før du ber om et møte med sjefen din for å diskutere dine lønns- og arbeidsvilkår, er det nødvendig at du forbereder deg godt. Forhandlinger består av 90 % forberedelser, og du vil ha økte muligheter for å lykkes og kjenne deg langt mer bekvem i møtet dersom du har tatt deg god tid i denne fasen.
Hvorfor skal du ha høyere lønn?
En god forhandlingsstrategi er å forsøke å se saken fra motpartens side. Målet med møtet bør derfor være å få sjefen din til å se hvorfor bedriften vil tjene på at du skal få mer i lønn. Da er det viktig at du vet dette selv først.
Lag en liste med momenter som viser hvordan du har arbeidet etter uttalte mål og verdier på arbeidsplassen. Tenk etter hva som har skjedd siden siste lønnsjustering.
Gå gjennom disse punktene:
- Hvordan har du lykkes med ditt arbeid hittil i år?
- Har du oppnådd resultater eller målinger som sier noe om din innsats?
- Har du møtt de forventningene som er stilt til deg og/eller avdelingen din?
- Har det vært forandringer i arbeidssituasjonen i det siste?
- Har du fått økt ansvar?
- Mer kvalifiserte arbeidsoppgaver? Økt arbeidsbyrde?
- Har du hevet kompetansen din?
- Har det vært forandringer i bedriften som har påvirket din arbeidssituasjon?
Mange vil kjenne igjen de samme spørsmålene fra såkalte lønnssamtaler, utviklingssamtaler eller medarbeidersamtaler. Disse samtalene har gjerne som mål at du og din leder skal få et tydelig bilde av dine resultater, hvilke områder du bør utvikle eller endre deg på, og hva som er forventet av deg fremover.
Bedriftens lønnsomhet
Økt lønn er også et spørsmål om tilgjengelige lønnsmidler. Det er derfor lurt å undersøke bedriftens lønnsomhet. Dersom du ikke vet det eller det er vanskelig for deg å finne ut av dette på egen hånd, så ta kontakt med de av kollegaene dine som arbeider med økonomi. Ellers vil årsrapporten til aksjeeiere, årsregnskapet og pressemeldinger inneholde informasjon om bedriftens økonomiske situasjon.
Undersøk på forhånd:
- Hvordan går det med bedriften?
- Hvordan har den økonomiske utviklingen vært, er det økt omsetning, økt overskudd og/eller flere ansatte?
- Hvordan går det med avdelingen?
- Er kundenes forventninger møtt?
Felles virkelighetsoppfatning
I forhandlingene benytter du deg av de punktene som taler positivt for deg. Når du presenterer dem i møtet, så sjekk hvorvidt sjefen deler din oppfatning. Har dere ulik oppfatning så argumenter for ditt syn og se gjerne til at du kan dokumentere dine påstander.
La oss tenke oss at sjefen din mener at kundene er spesielt misfornøyd for tiden, men at du selv ikke har denne oppfatningen. Du har faktisk flere skriftlige tilbakemeldinger fra kundene som sier det motsatte. I tillegg har du ikke fått beskjed om at noen er misfornøyd med ditt arbeid. Ta med de tilbakemeldingene du har, slik at sjefen får se dem.
Bedriftens behov for å gi deg mer i lønn
I lønnsforhandlinger skal du vise at det er samsvar mellom bedriftens utvikling og behov og dine arbeidsoppgaver, din innsats og resultater. For å få sjefen til å si ja til dine krav, kan det være smart at du også tar hensyn til sjefens og bedriftens interesser.
Fremhev for eksempel at din kompetanse og dine kunnskaper om forståelsen av bedriften og dens kundegruppe, bidrar til at bedriften når sitt mål. Gjør gjerne rede for dine ambisjoner og mål for det nærmeste året, som da bør være i tråd med avdelingen og bedriftens mål.
Samtidig er det slik at økt lønn stimulerer til høyere innsats. Riktig lønnsøkning øker sjansen for at du blir i jobben lenger, og samtidig vet vi at det koster mye penger å bytte ut ansatte. Bedriften er tjent med å heller satse på deg.
Fremhev dine gode sider
Når du forhandler må du ikke nedvurdere deg selv og dine arbeidsoppgaver. Spesielt kvinner har en tendens til å være tilbakeholdne på å fremme sine gode sider. De sier gjerne «jeg driver med litt sånn og slik». Fremhev deg mer positivt og si: «Jeg har ansvar for ditt og datt. Jeg kan vise til gode resultater i år. Jeg har oppnådd følgende mål osv.»