Er du nysgjerrig på vervet som tillitsvalgt, eller kunne tenke deg å være tillitsvalgt selv?
En tillitsvalgt er en person valgt av en gruppe for å være gruppens talsperson. I denne sammenhengen vil den tillitsvalgte være valgt av og blant de andre Negotia-medlemmene, til å være ansattgruppens talsperson på arbeidsplassen.
Å være tillitsvalgt er en unik mulighet til å påvirke og forbedre din og dine kollegers arbeidshverdag.
Den tillitsvalgte skal være gruppens bindeledd mellom ledelsen og de ansatte, og en samlende person på arbeidsplassen.
Tillitsvalgte bistår sine medlemmer med å ivareta generelle arbeidsvilkår, men bistår også medlemmer i enkeltsaker. Eksempelvis ved lønnsforhandlinger eller ved konflikter.
Tillitsvervet er spennende og utfordrende, og bringer med seg noen plikter. Samtidig er det en verdifull erfaring å ta med seg videre i karrieren.
Det kreves ingen formelle krav for å gå inn i tillitsvalgtrollen. Det er selvsagt en fordel å ha kjennskap til aktuelle regelverk, men dette er kunnskap du erverver deg gjennom praktisk arbeid som tillitsvalgt.
Negotia ser betydningen av å ha et kompetent tillitsvalgt apparat, og legger derfor store ressurser i opplærings av tillitsvalgte. Sjekk aktuelle kurs her.
Som tillitsvalgt vil du ved ønske/behov få bistand og veiledning fra ansatte i administrasjonen til Negotia og kolleger.
Tillitsvalgte velges av og blant Negotias medlemmer på arbeidsplassen. For å bli valgt kreves simpelt flertall av avgitte stemmer. Det er vanlig at et slikt valg skjer i forbindelse med et medlemsmøte.
Valg av tillitsvalgte kan også gjennomføres per e-post der det av praktiske årsaker er nødvendig. Dersom du ønsker mer informasjon og bistand til gjennomføring av valget send oss en e-post.