Hva er en arbeidsavtale og hva må være med?

Har du fått ny jobb eller har arbeidsoppgavene dine endret seg? Her får du informasjon om viktige punkter som må være med i arbeidsavtalen, samt informasjon om endring i arbeidsforholdet.   

En arbeidsavtale er en gjensidig avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker som regulerer ansettelsesforholdet. 

Arbeidsmiljøloven (aml.) § 14-5 slår fast at det skal inngås skriftlig arbeidsavtale i alle arbeidsforhold. Det gjelder uansett om det er en fast eller midlertidig stilling, og uavhengig av om det er en heltids- eller deltidsstilling. Det er arbeidsgiver som har ansvaret for å utarbeide avtalen. 

Arbeidsavtalen 

I arbeidsforhold med en samlet varighet av mer enn én måned skal skriftlig arbeidsavtale foreligge snarest, og senest sju dager etter at arbeidsforholdet begynte. Dersom arbeidsforholdet har kortere varighet enn én måned, eller ved utleie av arbeidskraft, skal det umiddelbart inngås skriftlig arbeidsavtale.   

Det er ikke anledning til å avtale vilkår som er i strid med lov eller med eventuell tariffavtale. Dersom man avtaler noe i sin arbeidsavtale som strider mot lov eller tariffavtale, skal arbeidsavtalen tolkes i tråd med gjeldende lov eller tariffavtale.    

Arbeidsavtalen setter viktige begrensninger for arbeidsgivers styringsrett:   

Hva må være med i arbeidsavtalen?

En klar og entydig arbeidsavtale kan spare deg og din arbeidsgiver for misforståelser og unødvendige konflikter. Bestemmelsen i aml. § 14-6, setter opp minimumskrav til innholdet i arbeidsavtalen. Arbeidsavtalen skal inneholde:  

  • Partenes identitet: Navn på arbeidstaker og arbeidsgiver.
  • Arbeidsplassen: Oppgi arbeidsstedet. Hvis det ikke finnes en fast arbeidsplass, skal det opplyses om at arbeidstakeren arbeider på forskjellige steder eller kan bestemme sitt arbeidssted. Forretningsadressen eller hjemstedet til arbeidsgiver skal også oppgis.
  • Arbeidsbeskrivelse: Beskrivelse av arbeidet, eller arbeidstakerens tittel, stilling eller arbeidskategori.
  • Startdato: Tidspunktet for når arbeidsforholdet begynner.
  • Varighet: Forventet varighet dersom arbeidsforholdet er midlertidig, og grunnlaget for den midlertidige ansettelsen.
  • Prøvetid: Eventuelle prøvetidsbestemmelser.
  • Ferie og fravær: Arbeidstakerens rett til ferie og feriepenger, regler for fastsettelse av ferietidspunkt og eventuelt annet fravær betalt av arbeidsgiver.
  • Oppsigelsesfrister: Arbeidstakerens og arbeidsgiverens oppsigelsesfrister, og fremgangsmåte ved opphør av arbeidsforholdet.
  • Lønn: Den gjeldende eller avtalte lønnen ved arbeidsforholdets begynnelse, samt eventuelle tillegg og andre godtgjørelser som ikke inngår i lønnen (f.eks. pensjonsinnbetalinger, kost- eller nattgodtgjørelse). Utbetalingsmåte og dato for lønnsutbetaling skal også oppgis.
  • Arbeidstid: Lengden og plasseringen av den avtalte daglige og ukentlige arbeidstiden. Hvis arbeidet utføres periodevis eller arbeidstiden varierer, skal dette opplyses og grunnlag for beregning av arbeidstid fastsettes.
  • Pauser: Lengde av pauser.
  • Arbeidstidsordninger: Avtale om særlig arbeidstidsordning, som redusert arbeidstid eller fleksibel arbeidstid.
  • Vaktordninger: Ordninger for vaktendringer og arbeid utover avtalt arbeidstid, inkludert betaling for slikt arbeid.
  • Tariffavtaler: Opplysninger om eventuelle tariffavtaler.
  • Innleie: Innleiers identitet dersom arbeidstaker leies ut fra bemanningsforetak. Opplysningen skal gis så snart innleiers identitet er kjent.
  • Kompetanseutvikling: Rett til kompetanseutvikling som arbeidsgiver eventuelt tilbyr.
  • Sosial trygghet: Ytelser i regi av arbeidsgiver til sosial trygghet, samt navn på institusjoner som mottar innbetalinger fra arbeidsgiver i denne forbindelse. Dette kan inkludere finansiering av differansen mellom ytelsene fra folketrygden og arbeidstakers lønn under foreldrepermisjon og sykdom.

Arbeidsavtalen bør underskrives av begge parter før du starter i den nye jobben. Et tips er at du skriver under ny arbeidsavtale før du sier opp den gamle jobben din, slik at du slipper unødige overraskelser etter at du har sagt opp.  

Nærmere om noen viktige punkter i arbeidsavtalen  

Særlige bestemmelser og stillingstyper

Noen bestemmelser gjelder kun i spesielle tilfeller eller for bestemte type stillinger.

Eksempler på vilkår arbeidsgiver kan tilby:  

  • Provisjonsavtaler  
  • Fri eller delvis fri mobiltelefon  
  • Fri avis, eller avisabonnement på nett  
  • Internettabonnement – hjemme  
  • Bilordning  
  • Refusjonsordning hvis du har kontor hjemme  
  • Arbeidsverktøy  
  • Arbeidsklær  
  • Bidrag til trening  
  • Personalrabatt på varer og tjenester  
  • Gratis mat eller reduserte priser i bedriftens kantine   
  • Velferdsordninger  

Det kan være egne skatteregler (fordelsbeskatning) for slike goder. Godene er ofte regulert i bedriftens personalhåndbok, men vi anbefaler at du forsøker å få dem inn i arbeidsavtalen. 

Endring i arbeidsforholdet  

Arbeidsavtalen kan endres på lik linje med alle andre avtaler, så sant partene er enige om det. Mindre endringer i arbeidsforholdet kan arbeidsgiver i noen tilfeller foreta innenfor rammen av styringsretten.   

Endringer i arbeidsforholdet skal tas inn i arbeidsavtalen tidligst mulig og senest den dagen endringen trer i kraft.    

Hei, jeg heter Nora. Hva kan jeg hjelpe med?