Håp om mer rettferdig beskatning av firmabil

Stortinget vedtok i juni at det skal foretas en gjennomgang av reglene for beskatning av firmabil. – En veldig god nyhet for alle oss som er avhengig av bil i jobben, sier Negotia-tillitsvalgt Espen Bendiksen.

Firmabilbeskatning - Espen Bendiksen - Grilstad
– Jeg håper virkelig at gjennomgangen av firmabilbeskatningen fører til mer fornuftige regler og skattelette som monner, sier selger og tillitsvalgt Espen Bendiksen. Foto: Terje Bergersen

Negotia har jobbet med firmabilbeskatningen i lang tid. Det er store urettferdigheter i disse utdaterte reglene, som slår særlig negativt ut for dem som har valgt elbil – og det vil si de aller fleste i dag.

­- Skatter for en fordel de ikke får

– Beskatningen for dem som har firmabil er ment å dekke fordelen man får ved tilgang på bil og drivstoff, men for elbiler er drivstoffet langt billigere enn hva det har vært for biler med forbrenningsmotor. Likevel skattes våre medlemmer som om de får dyrt fossilt drivstoff dekket. Resultatet er dermed at vanlige arbeidstakere må skatte for en fordel de ikke får.

Dette sier Negotias forbundsleder Eirik Bornø.

Sammen med representanter for Elbilforeningen, og Norsk Bilbransjeforbund var Bornø i våres på lobbyrunde på Stortinget om denne saken som er så viktig for mange av medlemmene. Nå har innsatsen gitt resultater, for 20. juni vedtok Stortinget å be regjeringen foreta en gjennomgang av firmabilbeskatningen.

– Vi forventer at skattleggingen blir mer rettferdig etter denne gjennomgangen. Dette betyr mye for våre medlemmer som kjører mye i jobben. En riktigere skattlegging kommer til å merkes godt på lommeboka, sier Eirik Bornø.

Håper på skattelette som monner

Negotia-medlem Espen Bendiksen er selger og tillitsvalgt i bedriften Grilstad, og har bilen mer eller mindre som arbeidsplass. Han er svært glad for at myndighetene nå skal se nærmere på firmabilbeskatningen.

– Dette er en veldig urettferdig beskatning for oss som bruker bil i jobben hver dag, hele dagen. Personlig betaler jeg rundt 55 000 kroner i året i skatt fordi jeg har firmabil. Reglene er utdatert og ikke tilpasset den moderne bilparken som nå mer og mer består av elbiler, som jeg også selv kjører. Jeg håper virkelig at gjennomgangen fører til mer fornuftige regler og skattelette som monner.

– Jeg må berømme innsatsen Negotia har lagt ned for at det skal skje noe i denne saken. Det viser at det er viktig å ha et forbund i ryggen, sier Espen Bendiksen.

Hei, jeg heter Nora. Hva kan jeg hjelpe med?