Flere kan jobbe til de blir 72 år
Nye regler om aldersgrenser i arbeidslivet innføres fra 1. januar 2026. Dagens praksis med adgang til bedriftsinterne aldersgrenser lavere enn 72 år reduseres kraftig. Dermed kan flere jobbe til de blir 72 år.

Fra 1. januar 2026 vil den alminnelige aldersgrensen være 72 år. De nye reglene gjelder både i privat og offentlig sektor.
Lovendringen innebærer at bedrifter som i dag har en bedriftsintern aldersgrense på 70 år, ikke gyldig kan ha dette etter 31. desember 2025. Ansatte som jobber i en bedrift med intern aldersgrense på 70 år og som fyller 70 år 1. januar 2026 eller senere, får dermed økt sin aldersgrense til 72 år.
Dagens regler
I privat sektor har den alminnelige aldersgrensen vært 72 år i flere år. Samtidig følger det av arbeidsmiljøloven § 15-13a, at arbeidsgiver kan ha en lavere bedriftsintern aldersgrense på 70 år når visse vilkår er oppfylt. Mange bedrifter har praktisert denne muligheten, men fra nyttår blir den kraftig redusert.
Hensynet til helse og sikkerhet
Det vil fortsatt finnes en streng unntaksregel. Hensynet til helse og sikkerhet vil være grunnlag for lavere aldersgrense enn 72 år. Lavere aldergrense må fastsettes ut fra en saklig begrunnelse og må ikke være uforholdsmessig inngripende.
Uvanlig fysisk eller psykisk belastning eller hvis det kreves spesielle egenskaper for at jobben utføres, er typisk eksempler på at aldersgrensen settes lavere. Sikkerheten til omgivelsene kan også vektlegges.
Overgangsregler for tariffavtalt aldersgrense
Dersom tariffavtalen har bestemmelser inngått før lovendringen om bedriftsinterne aldersgrenser trer i kraft, vil ordningen likevel kunne vare noe lenger.
Overgangsbestemmelser gjør at aldersgrenser som følger av tariffavtale beholdes inntil tariffavtalen utløper, likevel ikke lenger enn tre år fra lovendringen trådte i kraft.
Negotia har ingen bestemmelser i tariffavtalene om aldersgrenser. Dersom det finnes særavtaler med slike bestemmelser, så vil det kunne ha betydning.
Regler for fratreden grunnet alder
De samme reglene som tidligere (arbeidsmiljøloven § 15-13 a, femte ledd) vil fortsatt gjelde ved fratreden grunnet oppnådd alder. Den ansatte skal varsles om datoen for fratreden. Så langt det er praktisk mulig skal den ansatte også kalles inn til en samtale.
Fratreden kan tidligst kreves seks måneder etter den første dagen i den måneden arbeidstakeren mottok varselet om fratreden. Med lovendringen som trer i kraft fra kommende årsskifte vil det kunne bety noen praktiske overgangsutfordringer.