Etiske retningslinjer for Negotia.

Disse retningslinjene er vedtatt av Negotias forbundsstyre (29.08.2014 og revidert 13.10.2016) og gjelder for hele organisasjonen. Retningslinjene skal sikre god etisk praksis og utvikling av vår organisasjonskultur, men er ikke uttømmende for alle etiske problemstillinger.

Etikk defineres som læren om fellesskapsverdier og om de normer og regler som må etterleves for at fellesskapsverdiene skal realiseres. Etikk i fagforeningssammenheng dreier seg om hvordan våre medarbeidere og tillitsvalgt bør opptre som del av et større fellesskap.

En gyllen regel i etisk sammenheng er at «du skal gjøre mot andre hva du vil at andre skal gjøre mot deg»

Verdier

Negotias verdier er styrende for det vi gjør. Alle handlinger, produkter og tjenester skal være uttrykk for en eller flere av verdiene:

  • Kompetanse. Skal sørge for at vi spesialiserer oss og videreutvikler oss slik at vi når våre mål. 
  • Engasjement. Skal bidra til at vi er tydelige, synlige og kraftfulle i vårt daglige arbeid. 
  • Medmenneske. Skal komme til uttrykk både i hvordan vi møter medlemmer og hvordan vi kommuniserer. Vi skal kjennetegnes ved at vi bryr oss om hverandre. 
  • Nær. Gir oss evnen til å møte medlemmene i det daglige og til å forstå den enkeltes situasjon. 
  • Tilgjengelig. Gjør at vi på kort varsel kan stille opp når medlemmene trenger det. 
  • Aktiv gjør oss i stand til å være offensive og i forkant av endringer.

 Når vi representerer Negotia

  • skal vi signalisere etterrettelighet i vårt virke og opptre med troverdighet, tillit og respekt internt og eksternt 
  • skal vi arbeide for å ivareta medlemmenes interesser i henhold til forbundets vedtekter og verdier samt å bidra til at Negotia lykkes med å nå våre mål 
  • skal vi opptre på en måte som tar hensyn til fellesskapets interesser og være bevisste på at våre handlinger, holdninger og utsagn i alle sammenhenger kan bli assosiert med Negotia 
  • skal vi ta avstand fra en hver form for trakassering, herunder seksuell trakassering, diskriminering og utilbørlig adferd 
  • er vi varsomme med å ta i mot gaver eller andre goder som kan oppfattes som utilbørlige fordeler 
  • skal vi ikke opptre på en måte som skader forbundets omdømme 
  • skal vi støtte handlinger og ytringer som styrker tilliten til Negotia • skal vi bidra, etter beste evne til at Negotia har et internt miljø preget av likeverd, mangfold, åpenhet og toleranse
  • skal vi ikke påvirke avgjørelser dersom vi er inhabile eller det foreligger andre forhold som svekker tilliten til vår uavhengighet 
  • kan vi varsle om kritikkverdige forhold og forvente at dette tas på alvor og at det ryddes opp i kritikkverdige forhold

Retningslinjene gjelder også for engasjement og aktiviteter på sosiale medier.

Disse retningslinjene gjøres kjent for ansatte og tillitsvalgte og evalueres årlig av forbundsstyret og i AMU. De enkelte organisasjonsledd oppfordres til å gjennomføre evalueringer og i tilknytning til dette å sette organisasjonskulturen på dagsorden.

Rutiner for varsling om brudd på etiske retningslinjer

Rutiner for ansatte:

Ansatte i Negotia har egne retningslinjer for varsling om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen, knyttet til aml. §2-4. Avdelingsleder har ansvaret for at denne rutinen gjøres kjent for medarbeiderne.

Rutiner for medlemmer:

Medlemmer som ønsker å påpeke brudd på etiske retningslinjer og om kritikkverdige forhold i forbundet kan følge følgende rutine:

  • Varsling om brudd meldes nærmeste tillitsvalgt. Alternativt kan det varsles direkte til en person i forbundsstyret, politisk ledelse, i kontrollkomiteen eller generalsekretær. 
  • Varslingen bør skje skriftlig og beskrive hva som har skjedd, hvor det har skjedd og når hendelsen(e) fant sted.

Den som mottar varsel skal gi tilbakemelding til varsleren innen en uke om hva som videre vil bli gjort. Mottakeren må vurdere hvilken videre behandling som er hensiktsmessig, men det er viktig at de forholdene som det varsles om så snart som mulig bringes frem for den som har myndighet til å rette opp forholdene. Uansett skal varselet og varslerens identitet behandles fortrolig. Den som mottar et anonymt varsel, skal avstå fra å undersøke hvem varsleren er. Dette kan imidlertid gjøre det vanskelig å rette opp de kritikkverdige forholdene.

Det skal alltid vurderes om varselet kan ha sin årsak i misforståelser eller om rutinene brukes til uberettiget å skade en kollega eller leder. Hvis varselet innebærer kritikk mot en bestemt person, og hvis det igangsettes nærmere undersøkelse av saken, skal vedkommende alltid gis anledning til å gi sin versjon av hva som har skjedd, og når saken er ferdigbehandlet skal vedkommende få beskjed om utfallet av saken. Konsekvensene av at vedkommende blir kjent med anklagene må imidlertid vurderes, særlig i forhold til fare for gjengjeldelse. Skriftlige dokumenter som omhandler personer, skal behandles som sensitive opplysninger.

Ansvar

Den som har myndighet til å rette opp forholdene har ansvaret for at kritikkverdige forhold rettes opp uten unødige forsinkelser, og at gjentakelse forhindres. Alle dokumenter i saken skal normalt slettes seinest to uker etter at saken er avsluttet.

Developed by Aplia and ABC Data - Powered by eZ Publish - Informasjonskapsler